JT Foxx, una estafa viscuda des de dintre

Avui he viscut un intent d'estafa. "Become a first class international speaker", anunciaven. "Free event", deien. Al Hilton Diagonal Mar, quatre estrelles. Creia que anava a un seminari per parlar en públic d'on en podria treure alguna cosa de profit, i que al final m'oferirien algun curs o packs a preus desorbitats per millorar encara més. 



Des del moment que vaig veure l'anunci a Facebook, vaig sospitar. Pàgines amb la informació mínima i necessària, grans promeses i frases genèriques. Però vaig Googlejar aquest tal JT Foxx i el vaig veure a algun article de revista, tenia una web decent, i semblava que havia aparegut a certs mitjans de comunicació. Vaig invertir massa poc temps en aquest pas.

Arribo al Hilton, i una amable americana busca que estigui a la llista. Tenia una entrada amb un suposat QR, però no he vist cap lector QR, fet que m'ha estranyat. Era una sala bastant gran, d'uns vint metres de llargada i un petit escenari. Una tècnica (útil) que utilitzaven per emplenar la sala és prohibir a la gent assentar-se a les últimes files amb una simple cinta fins que la zona del davant està completament plena. La sessió comença puntual, això s'ha d'agrair als americans.

Comença a parlar un home amb bastant presència, explicant que primer s'ha de conèixer l'audiència per saber què espera de tu. Clàssic, però pertinent. Desprès explica que dels que són allà, agradarà a un 25% de la gent digui el que digui, a un altre 25% desagradarà faci el que faci, i que la batalla estava en el 50% restant. Bona reflexió: no es pot agradar a tothom. Però a partir d'aquí...

L'home parla de triplicar vendes, d'haver ajudat a estalviar milions a varies empreses amb una sola sessió, de com en JT Foxx és fins i tot millor que ell. De com la gent intel·ligent aprofita les oportunitats, i veu inversions a llarg termini on la resta de mortals, que han decidit no venir a aquest curs, només hi veuen costos. Explica que el "branding by assotiation" funciona molt bé, fer-se fotos amb famosos per semblar més important. Mentre explica que la qüestió és semblar el més important, i que el que diguis després ho és menys, va mostrant fotos d'ell amb famosos per, guess what? Semblar més important. Efectivament, el contingut del que deia era, com diuen ells, bullshit, traducció literal de caca de vaca.

Ens presenten a varies persones, encantades del canvi de vida que han tingut des que van conèixer en JT Foxx. Abans eren pobres amargats, treballant cada dia per un salari, que podia ser més o menys elevat però que no els realitzava. Ara, fan el que els fa feliç, ajuden a la gent i fan el triple de diners. Val a dir que en aquest punt ja havia desconnectat totes les alarmes que no havien deixat de sonar des del minut u, però tenia curiositat per veure com acabava la cosa. 


I finalment arriba el moment. L'home corpulent ens presenta el number 1 wealth coach in the world, JT FOXX! Atònit, presencio com tothom s'aixeca per aplaudir-lo i victorejar-lo, per pocs minuts després admetre que no tenien ni idea de la seva existència abans de veure l'anunci al Facebook. Però té 59 empreses, ha fet xerrades a 30 paisos, és milionari i s'ha tirat fotos amb l'Al Pacino! Això sí que m'ha quedat clar, m'ho han repetit fins la sacietat. 


Comença a parlar del mateix que l'home corpulent, de com de brillant és, de com coneix a molts famosos, del que cobra i del que aconsegueix que cobri la gent que compra els seus serveis. "Un milió de dòlars per una sessió de coaching que dura un matí", diu un senyor que dedica tot un dia a fer un curs gratuït per esdevenir un megaspeaker. 

Ens explica que el contingut de la sessió és totalment confidencial, i que no admet reviews a les xarxes socials perquè hi ha gent intoxicadora, haters, que només viuen de perjudicar a aquells qui tenen èxit com ell. Ergo, els que no s'han deixat enganyar. Jo sóc un d'aquests haters, i li deu importar poc a aquest estafador, suposo que és conscient que qualsevol persona amb mig dit de front no es creu la seva història. El relat és perfecte per aquells convençuts, perquè quan algú els hi posi una ombra de dubte respecte aquest líder JT Foxx que tan admiren, els puguin titllar d'envejosos. He arribat a escoltar coses com "no escoltis consells de vida d'algú que té menys diners que tu".

Acaba la sessió amb el que estava esperant. El seu paquet de DVDs per ser un Megaspeaker normalment costa 5.000€, però com que li hem caigut molt bé ens ho deixa per 497€. A més, tindrem la sort de poder assistir als seus esdeveniments de forma gratuita durant els proxim 10 anys! I, el millor de tot, és que tindrem accés al seu e-mail personal. Un e-mail d'emergència més valuós que els DVDs, segons ell, que ha canviat la vida de moltes persones. 

La sessió continuarà a la tarda. Jo ja he vist prou i em marxa un tren que no vull perdre, però de reüll veig a gent fent cua per comprar els miraculosos serveis de JT Foxx. Per pura curiositat, m'hagués agradat quedar-me, però ja n'hi havia prou de perdre el temps un dilluns festiu. El que em sorprèn, i alhora em decep, és la gent que ha sigut convençuda per aquesta colla de mentiders, utilitzant trucs psicològics tan bàsics. La tàctica de no fer descans és bona, la gent no pot parlar entre ella per corroborar els seus dubtes. Admeto que les fotos amb famosos impressionen, però no són més que selfies (si no photoshop). L'aparició als mitjans, algunes són purament inventades a revistes com wealthwise magazine o pagades a mitjans locals. I cada vegada que apareixia la paraula dolar, la xifra anterior era simplement inventada.

Resumint, un matí de dilluns festiu que m'hauria passat al sofà i bagant per casa, me l'he passat a un hotel de quatre estrelles analitzant com funciona una estafa i que m'ha donat suficient material per escriure aquest post, que espero que agradi i sobretot serveixi per identificar futures estafes. Malauradament qui llegeix això no necessita aquests consells, i qui els necessita no ho llegeix, però més no puc fer.




JT Foxx, una estafa viscuda des de dintre JT Foxx, una estafa viscuda des de dintre Reviewed by marc on 21:14:00 Rating: 5

Cap comentari:

Entrades populars

Amb la tecnologia de Blogger.