El valor d'una entrada de Canet Rock

Sóc dels afortunats (o planificadors), que té entrada pel Canet Rock. Molta gent s'ha quedat sense, i la pàgina de Facebook del Canet va plena de comentaris preguntant si algú es ven una entrada. Me n'he trobat un que deia "Compro entrada, pago fins a 80€". Un comentari sense importància però que com a economista, ha fet que tingués un curtcircuit.


Posem que vaig pagar 40€ per la meva entrada (una mica menys, però amb números rodons és més fàcil). Però en el moment que veig aquest anunci, i tinc la opció real de vendre-la per 80€, significa que estic "pagant" 80 € per anar al Canet Rock? I poso "pagant" entre cometes perquè el més correcte seria dir "valorant per". M'explico:

Hi ha dues opcions, anar a Canet Rock, i quedar-me amb -40 € a la meva conta corrent, o no anar-hi i quedar-me amb + 40€. La diferència entre anar-hi o no no és de 40 €, com ho era en el moment de comprar l'entrada, sinó que ara és de 80 €. Tot i així, no he dubtat alhora de decidir que no la vendria, m'haurien de pagar molt més.

He tingut aquesta discussió amb economistes i amb no economistes, uns compren perfectament que el cost d'oportunitat d'anar a Canet Rock són 80 €, els altres, que "digues el que vulguis, però has pagat 40 €". Qui té raò? Potser tots dos. Però posem tres situacions:

  1. Pagues 40 € per una entrada de Canet Rock (o posa-li qualsevol concert que t'agradi) i t'ofereixen 80 € per aquesta entrada.
  2. Et regalo 40 €, però les entrades de Canet Rock valen 80 €
  3. Et ve algú i et diu, "si no compres l'entrada de Canet Rock, et dono 40 € ara mateix". 

Les tres opcions són pràcticament idèntiques, les tres acaben amb + 40 € si no es va al Canet, i -40 € si s'hi va. Però és possible que responguem coses diferents. A la primera, jo ja he dit que no. Per la segona, pagar 80 euros per un festival com el Canet em semblaria massa, una estafa. Per evitar aquest biaix, es pot pensar la opció 2 com "les entrades al Canet valen 40 €, però has de tornar amb taxi i costa 40 € més".  Crec que pagar 80 € per una nit em semblaria molt i decidiria gastar-me els diners amb un sopar o estalviar-los. I a la última, suposo que acceptaria els 40 € encantat, que de Canets n'hi ha cada any (i al final, els grups són els mateixos...).

Tres situacions diferents, tres possibles respostes diferents. Tot depen, és clar, de les ganes que tingui d'anar al Canet Rock, de com el valori internament. Un fan incondicional decidirà anar al Canet en les tres situacions, algú que no li agradi no hi anirà a cap. Jo crec que estic en aquest llindar que "pagar 40 € em sembla bé, però que no puguin gaire més...", i per això sóc sensible al framing (com s'exposen les opcions). O potser simplement no sóc tan racional com em penso.

No sé què faria amb les opcions 2 i 3, però el que és cert és que he renunciat 2 vegades a 40 € per anar al Canet. Una en el moment de comprar l'entrada, l'altra en el moment de decidir no vendre-la. Vol dir això que he renunciat a 80 €? Vol dir que he pagat 80 €? Sembla que sí, però al mateix moment reconec que no pagaria 80 € per anar al Canet.


Perdoneu per aquesta llicència

Què en treiem de tot això? Que siguin 40 o 80 euros, tinc ganes d'anar al Canet Rock. Perquè una cosa és el que hagi pagat o deixat de guanyar per ser-hi, i l'altra el valor que jo li dongui a aquella nit. "Solamente el necio confunde precio y valor", deia Machado. I és que els diners només es perden quan ens els roben o ens deixem la cartera al metro. Quan els gastem, que és la finalitat última d'aquests, és per gaudir-los.


El valor d'una entrada de Canet Rock El valor d'una entrada de Canet Rock Reviewed by marc on 23:24:00 Rating: 5

2 comentaris:

  1. Potser el valor de l'entrada creix des del moment de la compra. Bé deus haver comentat a amics i coneguts que hi aniràs, has fet plans, etc.

    Escrius "Crec que pagar 80 € per una nit em semblaria molt". Suposem que a l'entrada del recinte et diuen "No vas confirmar les entrades. Per sort, pots pagar 40€ addicionals i entrar ara mateix". Vols dir que no els pagaries a l'instant? :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bones Oriol! És una bona manera de veure-ho. També n'hi ha una altra de similar, i és que el "cost" de prendre la decisió també fa que el valor de l'entrada augmenti. Per això si m'oferissin 40€ per decidir no anar-hi, directament no pensaria si vull anar-hi o no.

      Però respecte el teu segon apunt, segurament els pagaria, però aquí ja he assumit que he perdut tots els costos extres d'anar al Canet (el dia, el temps, la gasolina...), així que anar a casa amb les mans buides seria encara pitjor.

      Elimina

Entrades populars

Amb la tecnologia de Blogger.